우에다 쇼지 모래극장

2024-10-12—2025-03-02

피크닉은 20세기 일본 사진계를 대표하는 작가이자 연출 사진의 선구자인 우에다 쇼지의 단독 전시 『우에다 쇼지 모래극장』을 선보입니다.



우에다 쇼지(植田正治, 1913~2000)는 일본의 소박한 시골 지역인 돗토리현에서 나고 자라 평생 대도시가 아닌 고향에 머무르며 작업한 특이한 이력의 소유자입니다. 특히 지역의 독특한 풍광인 바닷가와 거대한 모래언덕(砂丘)은 그가 70년 가까이 즐겨 촬영한 장소로, 마그리트나 달리를 연상시키는 초현실적인 분위기를 만들어내는 데 결정적인 역할을 합니다. 이러한 환경 속에서 어떠한 유행이나 유파에도 속하지 않고 스스로 확립해 나간 우에다의 독자적인 스타일을 서구에서는 "우에다조(Ueda-cho)"라는 고유명사로 부릅니다.



그의 작품들은 뉴욕 현대미술관, 프랑스 국립현대미술관, 도쿄 국립근대미술관 등에 소장되어 있습니다. 피크닉 전시에서는 그에게 큰 명성을 안겨준 「모래언덕』, 「작은 이야기』 「아이들의 사계절」 연작과 더불어 후기 걸작인 컬러사진 「하얀 바람」 시리즈와 70세에 새롭게 도전한 패션 사진 등, 전 생애에 걸친 주요 작품들을 한자리에 모았습니다.



위대한 거장으로 존경받으면서도 우에다는 언제나 스스로를 ‘아마추어’일 뿐이라고 겸손하게 말했습니다. 그러나 찍고 싶은 것을 마음대로 찍는 아마추어 특유의 호기심과 도전정신, 그리고 기쁨으로 가득했던 그의 사진은 수십 년이 지난 현재의 관객에게도 여느 프로들이 주지 못하는 놀라움과 감동, 그리고 공감의 마음을 불러일으킵니다.



piknic hosts Ueda Shoji Theatre of the Dunes to exhibit works from one of the representative photographers in Japan of the 20th century and a leading master in images with staged figures.



Unlike usual career paths taken by other artistic figures, Ueda Shoji (1913–2000), born and raised in a rural town of Tottori Prefecture, did not leave for big cities but stayed in his hometown throughout his whole career. The unique landscape found in his hometown–seashores and the sand dunes–was the photographer’s favorite choice of location for photographing for almost 70 years. Those natural settings played a critical role in creating surreal atmosphere of his works which remind of the paintings of René Magritte or Salvador Dalí. In the Western world, the unique style of Ueda is called "Ueda-cho (Ueda style)," created by himself without wavering in his own style and being affected by trend or schools.



His works are housed in the Museum of Modern Art in New York, the Musée d'Art Moderne de Paris, and the National Museum of Modern Art, Tokyo. The exhibition hosted by piknic presents the essence of masterpieces Ueda created throughout his life: from those series of Sand Dunes, Little Biography, and The Calendars of Children, which earned him huge fame; the series White Wind regarded as a masterpiece late in his career; and to fashion photographs he began in his 70s.



Esteemed as one of a great master, Ueda always referred to himself as an “amateur.” Despite his unpretentious self-identification, his works are full of joy, audacity, and curiosity characteristically found in amateurs who take photos of what they like in a way they want. Even after several decades, his masterpieces make today’s audiences amazed, moved, and empathized, which no other professional photographers could do.